برای دریافت فیش حقوقی آموزش و پرورش سمت چپ وبلاگ قسمت موضوعاتwww.fish.medu.ir
نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/٢٩ توسط محسن بداغی مجد

 

خدایا، با تو می گفتم که از دوزخ تو وحشتی ندارم، به بهشت تو طمعی ندارم، مرا بسوزان، استخوان هایم را خاکستر کن و به باد بسپار. از تو هیچ گله ای نمی کنم، من عاشقم و محرک عشق من جز ذات تو چیزی نیست. من تاجر پیشه نیستم که در ازاء عشق خود چیزی بطلبم.

"شهید دکتر مصطفی چمران"

 

 

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/٢٥ توسط محسن بداغی مجد

روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت.
روزی که کمترین سرود، بوسه است
و هر انسان، برای هر انسان،برادری ست.
روزی که دیگر درهای خانه شان را نمی بندند،
قفل افسانه ایست،
و قلب برای زندگی بس است.
روزی که معنای هر سخن دوست داشتن است،
تا تو به خاطر آخرین حرف دنبال سخن نگردی. 
روزی که آهنگ هر حرف ، زندگی ست،
تا من به خاطر آخرین شعر رنج جستجوی قافیه نبرم. 
روزی که هر حرف ترانه ایست،
تا کمترین سرود بوسه باشد .
روزی که تو بیایی ، برای همیشه بیایی
و مهربانی با زیبایی یکسان شود.
روزی که ما دوباره برای کبوترهایمان دانه بریزیم.
و من آنروز را انتظار می کشم،
حتی روزی که دیگرنباشم...

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/٢٠ توسط محسن بداغی مجد

 

ای کاش می دانستیم در دعا برای ظهورت چه اسراری نهفته است و چه برکات و آثاری بر آن مترتبت است.
اول مظلوم عالم شکایت خویش از مردم روزگارش را به نخلستان می برد و درد دل با چاه می گفت. ای کاش می دانستیم در کدام نخلستان سر بر کدامین چاه غربت از بی وفایی و غفلت ما شِکوه می کنی! نمی دانم چه شکوهی در ظهورت نهفته است و تو چه عظمتی داری که امیر مومنان (ع) آن عدل مجسّم آروزی برپایی دولت تو و شوق دیدن حکومتت را بر دل دارد؟
ای کاش عزاداران، سینه زنان و گریه کنان بر سالار شهیدان می دانستند که هم اینک حضرت ابا عبداله الحسین (ع) تعزیه دار غربیت وسوگوار مظلومیت توست تا آن جا که می فرماید:
                                 «مهدی ما در عصر خویش مظلوم است»4


تا تاکیدی باشد بر این فرمایش شما بر ان منتظر عاشق که :
                                        «من مظلومترین فرد عالم ام»۵

صحرای کربلای غربت توست و عرصه ی ابتلای مردمان و این تویی که هر صبح و شام آوای «هل من ناصر ینصرنی» سر می دهی و یار و مددکار می طلبی. دردا که هلهله ای ایادی شیطان و امواج سپاه کفر و نفاق، شنیدن صدای استغاثه تو را مشکل ساخته است!افسوس که پرده های غفلت و معصیت، گوش جانمان را سنگین و ناشنوا ساخته است!
ای کاش «هل من معین» ات را می شنیدیم و تو را لبیک می گفتیم. تازه در این میدان از ما سر و جان نخواسته ای. سخن از شمشیر و نیزه و خنجر نیست. فقط فرموده ای برای ظهورم دعا کنید. وای بر ما ! و ای بَدا بحال ما که از انجام همین وظیفه ی ساده نیز طفره رفتیم .........

سلام بر مهدی ! آن پدر مهربان! آن برادر همزاد! آن همدل همراه و آن پناه مردمان در حوادث هولناک. هدف نهایی از ظهور تو رساندن انسان به نهایت درجه ی عبودیت و معرفت الهی و فراگیری مهر و محبت رحمانی است. شمشیر قهر و انتقام تو، برای از میان برداشتن معاندان و مستکبرانی است که بویی از مهر و محبت نبرده اند و فراگیر شدن رافت و رحمت در جهان و رسیدن انسان به سعادت را بر نمی تابند. همانان که موانع مهرگستری در جهانند و باید از شمشیر قهر مهدوی که تجلی قهر الهی است، از میان بروند.
پس برادرم، خواهرم! بیا تا معرفت وشناخت خویش را نسبت به آن یگانه ی دوران و آن میر مهربان ارتقاء بخشیم و از خداوند متعال توفیق جرعه نوشی از جام محبت، معرفت، ولایت، رافت و دعای خیر حضرتش را طلب نماییم. 
                            « اللّهُمَّ هَب لَنا رَاَفَتَهُ وَ رَحمَتَهُ وَ دُعاءَهُ وَ خَیرُه»


پی نوشت:
1) صحیفه مهدیه ، 582
2) سوره مبارک هود آیه 86 (بازمانده ی خدا (حضرت مهدی عج) برای شما بهتر است اگر مومن هستید.)
3) تفسیر برهان 47:1
4) کفایه الاثر ، 220
5) صحیفه مهدیه ، 52

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/۱٩ توسط محسن بداغی مجد


وقتی قلب‌هایمان‌ کوچک‌تر از غصه‌هایمان‌ میشود
وقتی نمیتوانیم‌ اشک‌هایمان‌ را پشت‌ پلک‌هایمان‌ مخفی کنیم‌
و بغض‌هایمان‌ پشت‌ سر هم‌ میشکند
وقتی احساس‌ میکنیم
بدبختیها بیشتر از سهم‌مان‌ است‌
و رنج‌ها بیشتر از صبرمان؛
وقتی امیدها ته‌ میکشد
و انتظارها به‌ سر نمیرسد
وقتی طاقتمان‌ تمام‌ میشود
و تحملمان‌ هیچ ...



آن‌ وقت‌ است‌ که‌ مطمئنیم‌ به‌ تو احتیاج‌ داریم
و مطمئنیم‌ که‌ تو
فقط‌ تویی که‌ کمکمان‌ میکنی ...

عکس هایی با موضوع خدایا، تو را می خوانیم

آن‌ وقت‌ است‌ که‌ تو را صدا میکنیم
و تو را میخوانیم
آن‌ وقت‌ است‌ که‌ تو را آه‌ میکشیم
تو را گریه‌ میکنیم
و تو را نفس‌ میکشیم



وقتی تو جواب‌ میدهی،
دانه‌دانه‌ اشک‌هایمان‌ را پاک‌ میکنی
و یکی یکی غصه‌ها را از دلمان‌ برمیداری
گره‌ تک‌تک‌ بغض‌هایمان‌ را باز میکنی
و دل‌ شکسته‌مان‌ را بند میزنی
سنگینی ها را برمیداری
و جایش‌ سبکی میگذاری و راحتی؛
بیشتر از تلاشمان‌ خوشبختی میدهی
و بیشتر از حجم لب‌هایمان، لبخند



خواب‌هایمان‌ را تعبیر میکنی
و دعاهایمان‌ را مستجاب‌
آرزوهایمان‌ را برآورده می کنی؛
قهرها را آشتی میدهی
و سخت‌ها را آسان
تلخ‌ها را شیرین‌ میکنی
و دردها را درمان
ناامیدی ها، همه امید میشود
و سیاهی‌ها سفید سفید ...

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/۱٦ توسط محسن بداغی مجد

.....آری ، ما از این موهبت برخوردار بودیم که انسان دیدیم . ما یافتیم آنچه را که دیگران نیافتند . ما همه افق های معنوی انسانیت را در شهدا تجربه کردیم ، ما ایثار را دیدیم که چگونه تمثل می یابد، عشق را هم، امید را هم، زهد را هم، شجاعت را هم، کرامت را هم، عزت را هم، شوق را هم و همه ی آنچه را که دیگران جز در مقام لفظ نشنیده اند، ما به چشم دیدیم، ما دیدیم که چگونه کرامات انسانی در عرصه ی مبارزه به فعلیت می رسند، ما معنای جهاد اصغر و اکبر را درک کردیم، آنچه را که عرفای دلسوخته حتی بر سردار نیافتند ، ما در شب های عملیات آزمودیم ، ما فرشتگان را دیدیم که چه سان عروج و نزول دارند ، ما عرش را دیدیم ، ما زمزمه جویبارهای بهشت را شنیدیم، از مائده های بهشتی تناول کردیم و بر سرسفره حضرت ابراهیم نشستیم ، ما در رکاب امام حسین ( ع ) جنگیدیم ، ما بی وفایی کوفیان را جبران کردیم و پادگان دوکوهه بر این همه شهادت خواهد داد .

"سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی"


 


 امام سجاد(ع) فرمود: باارزش ترین مردم کسى است که دنیا را مایه ارزش خود نداند.


امروز روز میلاد پر برکت امام سجاد(ع) است؛ چهارمین نور امامت و زینت عابدان و ساجدان.
اماما! می خواهم اگر لایق باشم، پشت سرت قامت به استقامت افراها بیاویزم، اما می دانم شانه‌های صبوری‌ام به اندازه شمشادها هم نیست؛ اگر بگذاری پای بی کرانه‌های نمازت تنها وضو بگیرم و تنها نظاره گر عبودیت خالصانه تو باشم. راستی! یادم می‌دهی «بسم اللّه» را چطور بگویم که شانه هایم از برکات حرف اولش بلرزند؟ ای زینت سجده کنندگان! از توکل خویش، کوله بار عنایتمان را پُر کن و با عشق آسمانی ات، ما را شفاعت نما. امام صبور گریه ها و رکوع ها، امام مهربان سجده ها و سلوک ها، سجاده ها ؛ به برکت این که تقدیسشان خواهی کرد یاس می پاشند و گل محمدی.
می خواهم از آغاز مردی بگویم که وارث هزاران زخم است؛ امّا شکر، آستانه دست هایش را می بوسد. می خواهم بروم یک گوشه دنج مسجد، صحیفه را باز کنم و به شکرانه چهارمین امام اشراق سجده کنم. آری امروز! مولای صحیفه های عاشقانه عبادت می آید تا آسمان به وجود فرزندان «نبوت» ببالد؛ به وجودی ببالد که عبادتش پیامبروار و حلمش علی وار است.
امام زین العابدین (ع) در تاریخ پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار آن امام، حضرت امام حسین (ع) و مادر گرامی آن حضرت، شهربانو دختر یزدگرد آخرین پادشاه سلسله ساسانیان است. نام مبارک آن بزرگوار علی است و مشهورترین القاب آن حضرت زین العابدین و سجّاد است و مشهورترین کنیة او ابامحمد و ابوالحسن است.
"صحیفه سجادیه" اثر جاودانه حضرت امام زین العابدین(ع)، یکی از جامع‌ترین و ارزنده‌ترین منابع فرهنگی ناب اسلامی بوده و در بردارنده مطالبی همچون: دعا، معارف اسلام، سیاست اسلام، اخلاق اسلام، اجتماعیات اسلام، حقانیت شیعه، حقانیت اهل بیت، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت، و بالاخره یک دوره معارف اسلامی می باشد.

بیان آفات عبادت در سخن امام سجاد(ع)
آفت عبادت؛ عجب و غرور است
خوبی‌ها هم آفت دارد. مثلاً عبادت، عزت، خدمت، کرامت همگی آفت پذیر هستند.امام سجاد(ع) دعا می‌خواند ولی می‌گوید: «الهی عَبِّدْنِی‏» خدایا توفیق عبادتم بده. اما ادامه می دهد: «وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْب‏»( عبادت مرا با عجب خراب نکن.) (صحیفه سجادیه/ص92) آفت عبادت عجب است. آفت عبادت این است که آدم فکر می‌کند کسی است، عجب او را می‌گیرد و مغرور می شود.
آفت عزت؛ تکبر
 امام صادق می‌گوید: «الهی أَعِزَّنِی‏» خدایا عزتم بده. «وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْر» مرا مبتلا به تکبر نکن. آفت عزت این است که آدم که عزیز شد، متکبر هم می‌شود.
آفت خدمت به مردم؛ منت گذاشتن
 «الهی أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ» خدایا با دستم خیر برسانم. به این و آن کمک کنم. با دستم به این و آن خیر برسانم. اما آفت دارد منت، و لذا می‌گوید: «وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَن»، «مَن» یعنی منت. به مردم کمک بکنم. اما سرشان منت نگذارم.
آفت کرامت؛ فخرفروشی
«الهی هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاق‏» اخلاق کریمانه به من بده. اما «وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْر» از افتخار کردن به خود و فخرفروشی مرا حفظ کن.
ایجاد تعادل و توازن در روحیات و خصلت‌ها
امام سجاد(ع) می فرماید: «لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِرا إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَة عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا »؛ خدایا برای من عزت ظاهری ایجاد نکن ،مگر اینکه به همان اندازه ی عزت ظاهری خودم را در نزد خودم خوار گردانی.
شعار این قسمت از دعا این است که : خدایا عزت ظاهری تعادل پیدا کند. با ذلت باطنی، «بِقَدَرِهَا الهی لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَة إِلَّا حَطَطْتَنِی‏عِنْدَ نَفْسِی» در یک کلام می فرماید: خدایا هرچه در جامعه عزیزتر می‌شوم تواضع من بیشتر شود. یعنی طوری نشود که خودم را کسی حساب کنم و عجب و غرور و تکبر تمام وجودم را فرا گیرد و به جای آنکه در من رشدی پیدا شود، نزول پیدا کنم(منبع: سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا قرائتی، کتاب ترجمه و شرح رسالة الحقوق امام سجاد(ع)، محمد سپهری)

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/۱٥ توسط محسن بداغی مجد

زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است؛ سلامتِ تن زیباست، اما پرنده ی عشق، تن را قفسی می بیند که در باغ نهاده باشند، و مگر نه آنکه گردنها را باریک آفریده اند تا در مقتل کربلای عشق آسانتر بریده شوند؟! و مگر نه آنکه از پسر آدم، عهدی ازلی ستانده اند که حسین را از سر خویش بیشتر دوست داشته باشد؟! و مگر نه آنکه خانه ی تن، راه فرسودگی می پیماید تا خانه ی روح آباد شود؟! و مگر این عاشق بی قرار را بر این سفینه ی سرگردانِ آسمانی ، که کره زمین باشد، برای ماندن در اصطبل خواب و خور آفریده اند؟! و مگر از درون این خاک، اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرم هایی فربه و تن پرور برمی آید؟! پس اگر مقصد را نه این جا، در زیر این سقف های دلتنگ و در پس این پنجره های کوچک که به کوچه هایی بن بست باز می شوند نمی توان جست، بهتر آنکه پرنده ی روح، دل در قفس نبندد! پس اگر مقصد پرواز است، قفسِ ویران بهتر! پرستویی که مقصد را در کوچ می بیند، از ویرانی لانه اش نمی هراسد...

اگر قبرستان جایی است که مردگان را در آن به خاک سپرده اند، پس ما قبرستان نشینانِ عادات و روز مرگی ها را، کِی راهی به معنای زندگی هست؟! اگر مقصد پرواز است، قفسِ ویران بهتر! پرستویی که مقصد را در کوچ می یابد، از ویرانی لانه اش نمی هراسد...

آنان در غربت جنگیدند وبا مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکر هاشان زیرِ شِنیِ تانکهای شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست اما راز خون آشکار شد! راز خون را جز شهدا در نمی یابند! گردش خون در رگهای زندگی، شیرین است، اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین تر است و نگو شیرین تر، بگو بسیار بسیار شیرین تر است! راز خون در آنجا ست که همه ی حیات به خون وابسته است! اگر خون یعنی همه ی حیات، و از ترک این وابستگی، دشوارتر هیچ نیست، پس بیشترین، ازآنِ کسی است که دست به دشوارترین عمل بزند! راز خون در آنجاست که محبوب، خود را به کسی می بخشد که این راز را دریابد......

کربلا مستقر عشاق است و شهید سید محمد علی جهان آرا چنین کرد، تا جز شایستگان، کسی در آن کربلا استقرارنیابد. شایستگان آنانند که قلبشان را عشق تا آنجا انباشته است که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد! شایستگان، جاودانانند ؛ حکمرانانِ جزایرِ سرسبزِ اقیانوسِ بی انتهای نورِ نور، که پرتویی از آن، همه ی کهکشان های آسمان دوم را روشنی بخشیده است....

ای شهید! ای آنکه بر کرانه ی ازلی و ابدیِ وجود، بر نشسته ای! دستی بَر آر و ما قبرستان نشینانِ عاداتِ سَخیف را نیز از این منجلاب بیرون کش.......

پندار ما اینست که ما مانده ایم و شهدا رفته اند اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند........

 

(سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی)

نگارش در تاريخ ۱۳٩٠/٤/٢ توسط محسن بداغی مجد

 

یکی از علتهای تاثیرپذیری جنبشهای اسلامی دیگر از انقلاب اسلامی ایران وجود ایده  های واحد مثل بر پایه وحدانیت خدا (لااله‏الاالله) و رسالت پیامبر اکرم ( صلی‏الله‏علیه‏و‏آله (و اشهدان‏محمدارسول‏الله بنا شده است.هردو دارای دشمن مشترک که همان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا(شیطان بزرگ)و اسرائیل(غده سرطانی) است،می باشند که اسلام را تهدید می کنند. عقب‏ماندگی دشمن مشترک دیگر تمام کشورهای اسلامی است. هردو خواهان برچیده شدن ظلم و فساد و اجرای قوانین اسلام و استقرار حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان هستند انقلاب اسلامی به اسلام و مسلمانان حیاتی تازه بخشید، آنها را از عزلت و حقارت نجات داد. انقلاب اسلامی و رهبری آن بر لزوم وحدت همه قشرها و همه مذهب های اسلامی در نیل به پیروزی در صحنه داخلی و خارجی تأکید داردو این زمینه دیگر گرایش جنبش‏های سیاسی اسلامی معاصر به سوی انقلاب اسلامی است. به همین دلیل، گروه‏های غیرشیعی و حتی جنبش‏های آزادی‏بخش غیراسلامی، انقلاب اسلامی ایران را الگو و اسوه خود قرار داده‏اند. مردم‏گرایی انقلاب اسلامی، عاملی در گسترش انقلاب و پذیرش آن از سوی ملت های مسلمان بوده است.

بین این دو اختلاف ها و دشواری هایی نیز به چشم می‏خورد از جمله: وجود معارضه تاریخی بین شیعه و سنی که بکلی از بین نرفته است و تعارض بین عرب و عجم که از آغاز ورود اسلام به ایران پدید آمدو اعراب را برابر با اسلام و ایرانیان را مخالف با آن می‏دیدند. توسعه پیدا کردن انقلاب اسلامی در کشورهای دیگرو موجب تلقی برخی به منزله قصد ایران برای مداخله و براندازی نظام های سیاسی آنها شد.

تأثیرپذیری جنبش‏های اسلامی‏ از انقلاب اسلامی
الف) انعکاس سیاسی : یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، تجدید حیات اسلام در جهان و انتخاب اسلام به عنوان بهترین و کاملترین شیوه مبارزه است شد،انقلاب اسلامی اعتماد به نفسی که روزگاری پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی بود، احیا و بارور کرد.برای مثال پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم فلسطین دریافتند که برای آزادی، به قرآن و تفنگ نیاز دارند. و مسلمین به ایستادگی، مقاومت پافشاری برای نیل به حقوق خویش تشویق شدند. نظام اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، به صورت بهترین الگو و مهمترین خواسته سیاسی مبارزان مسلمان درآمد. برخی از گروه‏های اسلامی خواهان استقرار حکومت اسلامی و یا نظام مصطفی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در کشورشان شده‏اند، بعضی از گروه‏های اسلامی دیگر اجرای شریعت اسلامی را با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها راه‏حل دیدند، برخی از حرکتهای دیگر اسلامی خواهان برپایی یک نظام اسلامی برپایه امت واحد مسلمان از خلیج فارس تا اقیانوس اطلس شده‏اند و از لحاظ سیاسی و هم مذهبی از رهبری انقلاب اسلامی ایران تبعیت می‏کنند. برخی از گروه‏های اسلامی سیاسی، تولد و موجودیت خود را مدیون انقلاب اسلامی‏اندو در واقع بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین مرکز جهاداسلامی را پدید آوردند. بعضی دیگر از گروه‏ها و جنبش‏های سیاسی اسلامی از حالت رکود، رخوت و انفعال خارج شده‏اند و با نیرو و سازماندهی جدیدی، به مبارزه نظامی و سیاسی علیه حکومت و دولتهای حاکم پرداخته‏اند برخی گروههای به ظاهر اسلامی هم که هیچ‏گونه و یا کمترین علقه‏ای به انقلاب اسلامی ندارند با تولد انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با آن متولد شده و یا گسترش یافته‏اند وهابیت در پاکستان، «ساف» در فلسطین اشغالی و سازمان پیکار اسلامی در عراق، نمونه‏هایی از این گروه‏ها به شمار می‏روندبه همین جهت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صف اسلام سازشکار (اسلام آمریکایی)از صف اسلام ناب محمدی(ص) کاملاً جدا شده است. از این رو، کشورهای عربی مسلمان برای جلوگیری از ظهور قیام مردمی متأثر از انقلاب اسلامی، تلاش زیادی را برای بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی و تظاهر به اسلام آغاز کرده‏اند .علمایی که در خارج از ایران به سر می‏برندنقش مهمی را در جهاد در راه خدا، بر عهده گرفته اند.

ب) تأثیر فرهنگی : امور فرهنگی زمینه‏ساز امور سیاسی‏اند .یکی از ارزشهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران گرایش به جهاد است ،شهادت و فداکاری سمبل حرکتهای انقلابی شیعیان و شعار انقلاب اسلامی بود. مردمی بودن که یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران است، به عبارت دیگر، این جنبش‏ها دریافته‏اند که اسلام توانایی بسیج توده‏های مردم را دارد. گرایش به اندیشه کار مردمی، جنبش‏های اسلامی را به سوی وحدت‏طلبی مذهبی و قومی سوق داد

شکل دیگر تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جنبش‏های سیاسی اسلامی معاصر، به تقلید شعارهای انقلاب اسلامی از سوی جنبش‏گران مسلمان بر می‏گردد؛ مثلاً، در سال ۱۳۵۸، شیعیان احساء در عربستان سعودی، برای نخستین بار مراسم زیارت عاشورا را در ملأ عام بر پا کردند.
جنبش سیاسی اسلامی معاصر به تأثیر از انقلاب اسلامی ایران از مسجد سرچشمه می‏گیرد و به مسجد و اماکن مقدسه ختم می‏شود. از دیگر مظاهر انقلاب اسلامی ایران که در پیروان جنبش‏های سیاسی اسلامی در برخی از کشورهای اسلامی چون لبنان و الجزایر، چادر که سمبل حجاب ایرانی است، مورد استفاده قرار گرفت. حجاب اسلامی، حتی تا دل اروپا هم نفوذ کرده است، یکی دیگر از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بر حرکتهای اسلامی و سیاسی معاصر، تظاهرات به سبک ایران است که در برخی از کشورهای اسلامی اتفاق افتاد
شعارنویسی به شیوه مبارزان انقلابی ایران مورد توجه جنبش‏گران مسلمان است. به عنوان مثال، مردم مصر در مخالفت با رژیم مبارک، شعارهای لااله‏الاالله، محمد رسول الله(ص) و آیات قرآن را بر روی شیشه اتومبیل می‏نویسند
حزب الله لبنان، هم در اندیشه و ایدئولوژی تحت تأثیر انقلاب اسلامی شکل گرفت و هم، به طور سازمانی و معنوی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

بین ایرانیان و لبنانی‏ها، علقه‏های فراوانی چون پیوندهای تاریخی علما و مردم جبل عامل با ایران دوران صفویه، فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روحانی بلندآوازه ایرانی، امام موسی صدر به عنوان رهبر شیعیان لبنان، تشکیلات بر جای مانده از او؛ یعنی جنبش امل، حضور شیعیان بسیار در لبنان، وجود دشمن مشترک(اسرائیل)، حمله اسرائیل به جنوب لبنان، کمکهای انسان‏دوستانه جمهوری اسلامی ایران به محرومان لبنانی، مهاجرت و سکونت دائم تعدادی از اتباع لبنان در ایران و... وجود دارد. این پیوندها باعث شده است که انقلاب اسلامی ایران بیش از هر جا در لبنان مؤثر باشد. این تأثیر در زمینه‏های متعددی مشاهده می‏شود؛ در زمینه فرهنگی، تعداد زیادی از تصاویر بزرگ امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری در نقاط مختلف لبنان به چشم می‏خورد. بر روی دیوارهای آن عکس شهدایی دیده می‏شود که جان خود را در راه مبارزه علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی(دشمن شماره یک ایران) از دست داده‏اند. مردان با ظواهر اسلامی در خیابانها در رفت و آمد هستند. زنان ملبس به حجاب اسلامی‏اند و در اجتماعات عمومی، جایگاه زنان از مردان جداست و مردم لبنان از ایران به عنوان یک دولت انقلابی و اسلامی حمایت می‏کنند.(۵۱)

در لبنان، حزب‏الله بیش از هر گروه سیاسی اسلامی دیگر، تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار دارد. علاوه بر زمینه‏های مشترک موجود بین ایران و لبنان، انگیزه‏های دیگری موجب چنین تأثیر شگرف شده است. این انگیزه‏ها را می‏توان در پذیرش رهبری انقلاب اسلامی به عنوان رهبر دینی و سیاسی از سوی حزب‏الله و حمایت‏های ایران از حزب‏الله خلاصه کرد. همچنین حزب‏الله از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با اعطای کمک‏های تحصیلی به مستضعفان، توزیع داروی رایگان بین بیماران، تقسیم آب بین نیازمندان، ارائه خدمات درمانی به محرومان (البته در پرتو حمایت ایران) بشدت فعال است.

در عین حال از لحاظ نظامی از اسلحه و جنگ جدا نیست. بلکه برپایه اصل جهاد همواره آماده پاسخگویی به حمله احتمالی دشمن صهیونیستی است و در این باره، اعضای حزب‏الله لبنان براساس شعار اسلامی امام خمینی رحمه‏الله ؛ یعنی اسرائیل باید از بین برود، قسم یاد کرده‏اند که جنگ با اسرائیل را تا آخرین لحظه ادامه دهند. اساس مبارزه حزب الله لبنان با اسرائیل، چه در خاک لبنان و چه در درون فلسطین، از طریق نیروهای انتفاضه، بر عملیات شهادت‏طلبانه استوار است و رهبر حزب الله همانند امام خمینی رحمه‏الله نسبت به مؤثر بودن این مبارزات در درون رژیم صهیونیستی بسیار خوش‏بین بوده و معتقد است که تداوم این مبارزات می‏تواند در آینده، رژیم اشغالگر قدس را از لحاظ امنیتی دچار مشکل و سرانجام سقوط کنند.(۵۲) در بعد فرهنگی، حزب‏الله شعارهایی را از انقلاب اسلامی به عاریت گرفته و سمبل‏های انقلاب اسلامی را سمبل خود می‏داند. پیروزی حزب‏الله در دو دهه از فعالیتش علیه اسرائیل در مقایسه با فعالیت ۴۰ و ۵۰ ساله «ساف»، نشان از سودمندی استفاده از شعارهای اسلامی و جهاد مقدس علیه اشغالگران و عدم اتکا به کشورهای دیگر در مبارزه ضد اسرائیلی دارد.(۵۳)

حزب‏الله لبنان در بعد سیاسی هم، بشدت از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته و برخلاف جنبش امل، رهبری انقلاب ایران را در دو بعد سیاسی و مذهبی و بر پایه اصل ولایت مطلقه فقیه پذیرفته است. به همین جهت از مواضع منطقه‏ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران حمایت به عمل می‏آورد، و در پی تأسیس حکومت اسلامی مشابه جمهوری اسلامی در لبنان هستند. حسین موسوی رهبر جنبش امل اسلامی در این باره می‏گوید:

«ما به جهان اعلام می‏کنیم که جمهوری اسلامی مادر ماست. دین‏ما،ملکه ما، خون ما و شریان حیات ماست.»(۵۴)

در مجموع می‏توان گفت که علت توفیق حزب‏الله دو چیز است: اولاً: به مبارزه رنگ اسلامی زد، شعارهای اسلامی برگزید، جهاد علیه اشغال‏گران را اعلام نمود، در حقیقت، اساس شکل‏گیری و مبارزات حزب الله، ایمان و اعتقاد بوده است. جایگاه ایمان و اعتقاد در حزب الله بر اصل مبارزه تقدم دارد.

ثانیا: اعتماد اکثریت مردم لبنان، اعم از شیعه، سنی و مسیحی را به دست آورده و هم اینک، تقریبا تمامی ملت لبنان، حزب الله را به عنوان سالمترین و قابل اعتمادترین جریان سیاسی لبنان تلقی می‏کنند. در واقع(۵۵)، بدون اتکا به کشورهای دیگر، مبارزه خود را اداره کرد و آن را به انجام رسانید. هر یک از این دو علت توفیق نیز، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.

قالب وبلاگ